Πέμπτη 27 Αυγούστου 2020

Τα πλεονεκτήματα του βραδινού βιβλίου στο κρεβάτι!

William St. John Harper Children's hour, 1886
William St. John Harper Children's hour, 1886


Το να διαβάζω το βιβλίο μου πριν κοιμηθώ είναι μια συνήθεια που έχω χρόνια τώρα. Νιώθω ότι με χαλαρώνει απίστευτα, καθώς αποσυνδέομαι από το φυσικό κόσμο και ταξιδεύω νοερά μέσα από τα λόγια του συγγραφέα σε άλλους τόπους, μακριά από τα προβλήματα της καθημερινότητας. Έχοντας λοιπόν εισπράξει από πρώτο χέρι τα "καλά" της νυχτερινής ανάγνωσης θέλησα να μοιραστώ αυτή την απολαυστική διαδικασία και με τα παιδιά μου.
Φυσικά σας έχουμε ξαναμιλήσει για τα οφέλη των βιβλίων και ιδιαίτερα για το πόσο σημαντικό είναι να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας και πόσο πολύ τα βοηθάει.
Τώρα θα μιλήσουμε καθαρά για το βιβλίο πριν τον ύπνο.

Αποκλειστικός χρόνος με το παιδί!
Ο χρόνος που περνάμε με τα παιδιά μας δεν είναι ποτέ αρκετός και τις περισσότερες φορές δεν καταφέρνουμε να είμαστε εντελώς συγκεντρωμένοι. Δουλειές εκτός αλλά και εντός σπιτιού, τηλέφωνα που χτυπάνε, φαγητό που πρέπει να κοιτάμε και τόσα άλλα μας αποσπούν κατά τη διάρκεια της μέρας, όσο και να προσπαθούμε να κάτσουμε να αφιερωθούμε στους θησαυρούς μας. Όμως το βράδυ, όταν είναι η ώρα του ύπνου, πλέον δεν έχουμε μαγείρεμα (λέμε τώρα, γιατί μερικές φορές υπάρχει και αυτό), ούτε περιμένουμε κάποιο σημαντικό email το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να απαντήσουμε. Έτσι το βιβλίο μας δίνει μια φανταστική ευκαιρία να κάτσουμε αγκαλίτσα στο κρεβάτι να διαβάσουμε τις περιπέτειες του μικρού δράκου Καρύδα, ή να ταξιδέψουμε στο διάστημα και να είναι αυτός ο χρόνος αποκλειστικά και μόνο για τους δυο μας (ή και τους τρεις μας ...).

Σαν συνέπεια του αποκλειστικού αυτού χρόνου έρχεται το καλύτερο από όλα....

Αποκαλύψεις! ντα-νταν! (καμπάνες)

Τις περισσότερες φορές που ξαπλώνουμε και διαβάζουμε βιβλίο το βράδυ με τα παιδιά  μου, είναι οι ώρες που μαθαίνω τα περισσότερα "μυστικά" τους, προβλήματά τους, ιδέες τους, σκέψεις που βράζουν στο κεφαλάκι τους και ακόμα δεν έχουν πάρει μορφή κλπ. Βεβαίως μου εκμυστηρεύονται πράγματα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αλλά πόσα και πόσα πράγματα δεν μου αποκάλυπτε η Χριστιάννα μου με αφορμή το παραμύθι που διαβάζαμε το βράδυ. Μπορεί να ήταν περιστατικά που συνέβησαν μήνες πριν ή την προηγούμενη εβδομάδα. Κάποιες καταστάσεις που δεν τις θεώρησε σημαντικές, που δεν την επηρέασαν ιδιαίτερα την ίδια, γεγονότα που συνέβησαν στην τάξη, ή στο διάλειμμα, σε φίλους, ή που απλά έτυχε να βρίσκεται εκεί, και με αφορμή κάποια λέξη ή μια εικόνα από το βιβλίο "ξύπνησαν" στο μυαλουδάκι της και ήθελε να το συζητησουμε. Απίστευτα πολλά πράγματα που με βοήθησαν να μάθω και να καταλαβαίνω περισσότερο κάποια κομμάτια της καθημερινότητας του παιδιού μου στα οποία δεν δύναται να είμαι παρούσα (κακά τα ψέματα, με το να πηγαίνουν ολοήμερο είναι 8 ώρες μακριά μου!).
Καταλαβαίνετε πως αυτές οι πληροφορίες συνθέτουν το παζλ, και απαντούν σε ερωτήματα του τύπου "γιατί είναι σήμερα το παιδί τόσο στρεσαρισμένο;", ή "Γιατί έχει νεύρα;" ή "Γιατί δεν ήταν συγκεντρωμένο;" που μπορεί να διερωτόμασταν μέρες πριν. Και σαφώς αυτές οι πληροφορίες δίνουν άλλο αέρα στη δυναμική της σχέσης μας καθώς την επόμενη φορά μπορούμε να αντιληφθούμε καλύτερα την ψυχοσύνθεσή τους αφού πλέον μπαίνουμε πιο πολύ στην καθημερινότητά τους.


Ιδανικό για αποσυμπίεση πριν τον ύπνο!

Έχετε ποτέ καταλάβει πόσο σας χαλαρώνει το βιβλίο; Δεν είναι λίγες οι φορές που ενώ ξαπλώνοντας στο κρεβάτι ένιωθα ότι έχω υπερένταση, μετά από 1-2 σελίδες τα μάτια μου αρχίζουν να βαραίνουν και σιγά σιγά μεταφέρομαι στην αγκαλιά του Μορφέα. Ειδικά λοιπόν στις περιπτώσεις που είναι σημαντικό να ξαπλώσουν τα παιδιά μου (πχ γιατί έχουν πρωινό ξύπνημα), αλλά έχουν όρεξη για παιχνίδι, ή έχουν υπερένταση και δεν μπορούν να καταλάβουν το πόσο κουρασμένα είναι, τα παροτρύνω να κάτσουμε αγκαλιά να διαβάσουμε μια ιστορία. Τους δίνεται έτσι ο χρόνος να ρίξουν λίγο τους τόνους και να χαλαρώσουν. Τις περισσότερες φορές μέχρι τη μέση του παραμυθιού τα ματάκια τους χαμηλώνουν και μέχρι το τέλος του μου ζητάνε να πάνε για ύπνο. (Φυσικά υπάρχει και μελέτη από πανεπιστήμιο που μας εξηγεί το πόσο χαλαρώνει το βιβλίο και πόσο μειώνεται το στρες - έως και 60%! ;) )


Βάζει το βιβλίο στη ρουτίνα του παιδιού!

Το να διαβάζουμε σταθερά κάθε βράδυ (ή τουλάχιστον σχεδόν κάθε βράδυ) μαζί με το θησαυρό μας ένα βιβλίο, του δημιουργούμε μια γλυκιά ανάμνηση γεμάτη από όμορφα και τρυφερά συναισθήματα. Αυτό βοηθάει στο να καλλιεργήσουμε την αγάπη για τα βιβλία και να μεγαλώσουμε έτσι ένα μελλοντικό βιβλιοφάγο! Εδώ να σας εκμυστηρευτώ, πως πολλά βράδια αφού διαβάσω βιβλίο στον Γιώργο, η Χριστιάννα (που είναι πλέον 13χρ) μου ζητάει να κάτσω στο κρεβάτι της να διαβάσουμε μαζί! Εκείνη το δικό της (ο Χάρι Πότερ παίζει αυτό το διάστημα) και εγώ το δικό μου. Δίπλα δίπλα! Από τις αγαπημένες μας στιγμές!

 

Μετά από αυτά που είπαμε είμαι σίγουρη πως θα εκτιμήσετε ένα παραπάνω το βιβλίο και σίγουρα σε αυτή την περίπτωση πιθανότατα το άρθρο όπου προτείνουμε απλούς τρόπους για να καλλιεργήσετε τη φιλαναγνωσία στα παιδιά σας θα το βρείτε ενδιαφέρον!

 

Σας φιλώ γλυκά!





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου