Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2018

Διαβάσαμε το ... Τι σε απασχολεί; της Μόλι Πότερ!


Σπάνια μου αρέσουν βιβλία που μιλούν στα παιδιά για θέματα συμπεριφοράς και αισθημάτων. Δύσκολα βρίσκω κάποιο να είναι κοντά στο τρόπο που θα θελα να διαχειριζόμαστε αυτό που νιώθουμε, να έχει λίγο ενσυναίσθηση.
Έτσι λοιπόν, αντιμετώπισα αρχικά λίγο διστακτικά το συγκεκριμένο βιβλίο.
Κάτσαμε για φαγητό, και τα παιδιά θέλανε να το δούμε. Στην αρχή δεν μου φάνηκε καλή ιδέα γιατί δεν είναι ένα βιβλίο παραμύθι, αλλά περισσότερο δίνει ερεθίσματα, θέτει προβληματισμούς και χρειάζεται κουβέντα. Τα παιδιά επέμεναν ότι το θέλουν έτσι ενέδωσα (είπαμε: Επιλέγουμε τις μάχες μας....χαχαχαχαχα)




Στις αρχές του βιβλίου λοιπόν βρίσκουμε τα περιεχόμενα σε μορφή σκίστων που παραπέμπουν άμεσα στο θέμα που πραγματεύεται. Εξαιρετικό ακόμα και για τα πιο μικρά παιδιά που λόγω ηλικίας δεν γνωρίζουν ανάγνωση. Εξηγώντας τους μια φορά τι είναι το κάθε ένα, εύκολα το καταλαβαίνουν και το θυμούνται.
Αφού λοιπόν τους είπα τι περιέχει το βιβλίο, αρχίσανε τις προτάσεις:
- Να δούμε το "Όταν κάποιος σε ενοχλεί"
- Να δούμε το "Όταν βλέπεις κάτι τρομερό στην τηλεόραση"

Έτσι ξεκινήσαμε με τις "κατηγορίες" που επιλέξανε τα παιδιά. Και πόσα πράγματα είπαμε... και πόσα πράγματα έμαθα!
Αλλά ας δούμε λίγο πιο προσεκτικά το βιβλίο.

Στην αριστερή σελίδα σε κάθε θέμα, έχει 3 μικρά κειμενάκια.
Το πρώτο μιλάει για τα αισθήματα, το δεύτερο για τη σκέψη και το τρίτο προτείνει μια απλή και γρήγορή λύση.
Παίρνοντας σαν οδηγό το βιβλίο λοιπόν, πριν αρχίσω να τους το διαβάζω ρώτησα:
- Όταν βλέπετε κάτι τρομερό στην ηλεόραση τι αισθάνεστε;
- Τι εννοείς τρομερό; ρωτάει η Χριστιάννα.
- Χμ, για να σκεφτούμε... Τι μπορεί να σημαίνει αυτό; της απαντάω με ερώτηση.
- Κάτι τρομακτικό; Ή κάτι που μας στενοχωρεί; μου λέει.
- Ωραία ας τα δούμε ένα ένα... και αρχίσαμε να το κουβεντιάζουμε.

Στην συνέχεια τους έδειξα το κοριτσάκι της εικόνας.
- Για να δούμε αυτό το κοριτσάκι που βλέπει κάτι τρομερό στην τηλεόραση. Τι νομίζετε πως σκέφτεται;
- Πόσο πολύ φοβάμαι!
- Κι αν υπάρχει πραγματικά ο Κάιν; (ήρωας από τον spiderman που τρόμαζε τον Γιώργο)
...

Έτσι άκουσα και εγώ τι σκέφτεται το μυαλουδάκι τους, όταν και εκείνα φοβούνται, γιατί προφανώς αυτά που είπαν τα άντλησαν από τις προσωπικές τους εμπειρίες. 

εικόνα από το "όταν κάποιος άλλος έχει κάτι που θέλεις"
Στην δεξιά σελίδα, βρίσκουμε κάποιες όμορφες ιδέες, που μπορούν να μας βοηθήσουν ουσιαστικά να "δουλέψουμε" την ανησυχία των παιδιών. Πριν τις διαβάσουμε προσπαθήσαμε να το αναλύσουμε μόνοι μας, θέταμε ερωτήματα, τα απαντούσαμε και κουβεντιάζαμε. Στην συνέχεια μιλήσαμε για αυτά που προτείνονται στο βιβλίο.

Ιδιαίτερα ευχάριστη ήταν για μένα η τελευταία σελίδα με ένα σύντομο οδηγό για τους γονείς για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να μας μιλήσουν για τις ανησυχίες τους.



Φράσεις όπως:
"Να δίνετε πάντα σημασία στις ανησυχίες του παιδιού, ακόμα και αν εσάς σας φαίνονται ασήμαντες. (Για το παιδί αποτελεί απόδειξη ότι νοιάζεστε.)"
κάνουν πολλές φορές την διαφορά στην επικοινωνία που έχουμε με τα παιδιά μας, και κατ' επέκταση στην σχέση μας.
Δεν σημαίνει ότι το διαβάσαμε και λύσαμε αμέσως όλα μας τα προβλήματα. Για να υπάρχει ουσιαστικό αποτέλεσμα, η δουλειά πρέπει να είναι συνεχής. Όμως το συγκεκριμένο βιβλίο σου δίνει πολλά εργαλεία για να συζητήσετε με το παιδί τι ακριβώς το απασχολεί και πώς αισθάνεται και σε καθοδηγεί με απλά βήματα προσαρμοσμένα για τα μικρά μας ανθρωπάκια.

Προτείνεται για παιδάκια από 4χρ, αλλά "δούλεψε" πολύ καλά και με την Χριτιάννα μου (11χρ). Μπορείτε να δείτε περισσότερα αλλά και να ξεφυλλίσετε τις πρώτες σελίδες του βιβλίού, στο site των εκδόσεων Μεταίχμιο εδώ.

Σας φιλώ γλυκά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου