Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

Μαθηματικά: λέξεις κλειδιά για τα προβλήματα!



Είναι αρκετά δύσκολο για τα παιδάκια δημοτικού καμιά φορά, ειδικά στην αρχή, να καταλάβουν σε ένα πρόβλημα μαθηματικών τι πράξη πρέπει να επιλέξουν.
Είναι το μόνιμο εμπόδιο που συναντάω όταν έκανα μάθημα σε παιδιά.
Είπα λοιπόν, να τιμήσω την επιστήμη που σπούδασα και να να μοιραστώ μαζί σας ιδέες για να βοηθήσετε τους θησαυρούς σας!

Μπαίνοντας κατευθείαν στο "ψητό" σας λέω το μυστικό: Χωρίζοντας την διαδικασία επίλυσης σε μικρά βηματάκια τα πράγματα γίνονται πολύ πιο εύκολα. (Βασικά είναι κλασικός τρόπος που δουλεύω σε όλα τα προβλήματα... και της καθημερινότητας...χχαχαχαχχχα)

Για να το δούμε αναλυτικά:

1ο βήμα: ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ
Είναι το πιο σημαντικό στην επίλυση προφανώς. Έτσι καλό θα είναι αν δεν μπορεί ο μαθητής να καταλάβει με την πρώτη τι λέει ένα πρόβλημα, να το διαβάσει όσες φορές χρειαστεί. Επίσης βοηθάει το να κάνω εικόνα στο μυαλό μου το πρόβλημα.
Να φαντάζομαι πχ τον Δημητράκη που κρατάει 5 αυτοκινητάκια και τον μπαμπα του να του δίνει άλλα 2. 
Όταν το παιδί είναι έτοιμο να περιγράψει το πρόβλημα προφορικά με δικά του λόγια τότε είναι σίγουρο ότι το έχει καταλάβει.

2ο βήμα: ΔΕΔΟΜΕΝΑ- ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ
Εντοπίζω τους αριθμούς που μου δίνει το πρόβλημα και προσπαθώ να καταλάβω τι είναι ο κάθε ένας.
πχ στο προηγούμενο πράδειγμα, το 5 είναι τα αυτοκινητάκια που είχε ο Δημήτρης και το 2 είναι τα αυτοκινητάκια που του δώσανε.
Επίσης σε προχωρημένη τάξη ίσως χρειαστεί να βρω και κάποιον άλλο αριθμό που κρύβεται στις λέξεις (πχ τα μισα, τριπλάσιο κλπ)
Καλό είναι να θυμάμαι ότι το πρόβλημα πάντα δίνει ακριβώς όσους αριθμούς χρειάζομαι και ποτέ μα ποτέ περισσότερους (τουλάχιστον τις περισσότερες φορές και ειδικά σε αυτές τις ηλικίες). Όποτε αν δεν χρησιμοποίησα όλους τους αριθμούς πιθανότατα δεν έχω καταλάβει κάτι καλα.
Στην συνέχεια εντοπίζω τι ακριβώς μου ζητάει το πρόβλημα.

3ο βήμα: ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
Βρίσκω τις λέξεις κλειδιά οι οποίες μου φανερώνουν την πράξη που θα κάνω.
Μερικές από αυτές ειναι:

Βρίσκοντας αυτές τις λέξεις στο κείμενο μπορώ πολύ εύκολα να καταλάβω τι πράξη θα κάνω.

4ο βήμα: το επονομαζόμενο ...... ΒΗΜΑ ΓΙΟΥΠΙΙΙΙΙΙ!!!!!!
Γιούπι!!!!Μπορώ πλέον να προχωρήσω στην επίλυση!

Κάτι που μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά σας στο σπίτι για να βοηθήσετε είναι να εκτυπώσετε αυτές τις πολύ όμορφες καρτέλες

από το ideesgiadaskalous.blogspot.gr


 και μαζί με το παιδί να διαβάσετε διάφορα προβλήματα, να σκεφτείτε τι πράξη θα πρέπει να γίνει και να εντοπίσετε τις λεξούλες κλειδιά που σας βοήθησαν. Στην συνέχεια μπορείτε να τις γράψετε στην αντίστοιχη καρτέλα για να φτιάξετε την δική σας λίστα με βοηθητικές λέξεις!!!

Υπάρχουν και συπληρωμένες οι καρτέλες έτοιμες για εκτύπωση
εδώ (από το ideesgiadaskalous.blogspot.gr)



 

6 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ!
      Μία φίλη με ρώτησε πώς μπορεί να βοηθήσει το παιδάκι της στα μαθηματικά προβλήματα και προέκυψε αυτο το άρθρο! :)

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ πολύ! Μήπως βρήκα λύση για το πρόβλημα μου!

      Διαγραφή
    3. Χαίρομαι πολύ που βοήθησα!!!
      Φιλια

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα! Χαίρομαι που σου άρεσε η ιδέα που ανέβασα στη σελίδα. Θα ήθελα όμως όπως αναφέρω και στο ιστολόγιο να παραπέμπεις στην πρωτότυπη ανάρτηση για λήψη του αρχειου και όχι να ανεβάζεις στο drive σου το δικό μου αρχείο και να το διαμοιράζεις. Όλα όσα φτιάχνω γίνονται με πολύ κόπο και το μόνο που ζητώ είναι κατανόηση και σεβασμό στη δουλειά μου. Ευχαριστώ. Γαλήνη (Ιδέες για δασκάλους)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Γαλήνη!
      Δεν ανέβασα τα αρχεία σου στο drive μου.... παραπέμπω στο δικό σου αρχείο εκει δηλαδη που τα εχεις αναβάσει εσυ.... το άλλαξα όμως όπως είπες και παραπέμπω στην ανάρτησή σου.
      Ευχαριστώ για την επισήμανση!
      Φιλικά
      Βανέσσα

      Διαγραφή