Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015

Παιχνίδια με τόνους... ή ....Τόνοι, τόνοι!!! Μα πού πήγαν οι τόνοι!!!!!

clip art by mr charlie carroll  found in "https://clipartfest.com/"



- Χριστιάννα μου ξέχασες τους τόνους.
- Θα τους βάλω στο τέλος.
.....
- Αγάπη μου θέλεις να ελέγξεις το κείμενο πρώτα πριν το δω εγώ?
- Το έχω ελέγξει μαμά
- .....
- Κοριτσάκι μου ο τόνος ειναι σημαντικός. Κοίτα την λέξη «πρωτα» που έχεις στην φράση που έγραψες. Αν κάποιος πάει να διαβάσει την πρόταση δεν θα ξέρει αν είναι «πρώτα» ή «πρωτά»
- Πλάκα μου κάνεις μαμά? Αφού δεν υπάρχει λέξη «πρωτά»...χαζός είναι να μπερδευτεί ?

Αυτο που έχουν τα παιδιά να σου απαντούν αποστομωτικά είναι φοβερό!!!
Ο παραπάνω είναι ένας κλασικός διάλογος που γίνεται καθε φορα που έχουμε ορθογραφία ή αντιγραφή. Και οι τόνοι πάντα λείπουν. Όχι όλοι. Αλλά κάθε φορά υπάρχουν λεξούλες χωρίς τόνο.
Έπρεπε λοιπόν να βρω τρόπο να της δείξω πόσο σημαντικός είναι ο τόνος.
Έτσι έψαξα και βρήκα λέξεις που γράφονται ακριβώς το ίδιο αλλά αν αλλάξεις τόνο αλλάζει η έννοια τους. Λέξεις όπως:

νόμος- νομός      μίσος-μισός           χάλι- χαλί
ποτέ-πότε           μάγια-μαγιά           φόρα-φορά
παπάς-πάπας      μάτια-ματιά           κάμαρα-καμάρα
τρέλα-τρελά       γένια-γενιά             γέρος-γερός
Αθηνά-Αθήνα    κεράσια-κερασιά   γέρνω-γερνώ
δίπλα-διπλά        κάνεις-κανείς         Ίος- ιός
μόνος-μονός      ήμερα-ημέρα          στοιχείο-στοιχειό
ζήτω ζητώ         τζάμι-τζαμί              θόλος-θολός
κλπ...............

Και μετά κάναμε παιχνίδια με αυτές τις λέξεις:

1) φτιάχνουμε φράσεις με ένα από τα παραπάνω ζευγαράκια και δίνουμε στο παιδί να συπμπληρώσει το σωστό, πχ
                    ___________ θα πάμε στο πάρτυ?
                   Δεν θα ξαναπιώ __________ αυτη την αντιβίωση.
                                    (ΠΟΤΕ)
                     Ή
                  Το σπίτι μας έχει μόνο μία …………….. .(κάμαρα, καμάρα)

2) Φτιάχνουμε φράσεις με τις λέξεις τις οποίες τις αφήνουμε χωρίς τόνο
- Προχθές καθάριζα το τζαμι.
- Μου αρέσει το πορτοκαλι.
- Έχω μαγια στο ψυγείο.
- Βλέπω μια πανέμορφη θεα.
- Αυτός είναι γερος.
- Πήρε τις ευλογίες του παπα.
- Πατα πάνω του.
- Τι είναι αυτό το χαλι;
- Νιώθω πως γερνω.

Ειδικά το τελευταίο παιχνιδι ήταν πολύ αστείο....
"Έχω μαγια στο ψυγείο."
Χριστιάννα: Αφου μιλάει για ψυγείο είναι μαγιά.
Μαμα: Και γιατί να μην είναι μάγια?
Χριστιάννα: Μα ποιος βάζει μάγια στο ψυγείο?
Μαμα: Μια πολύ νοικοκυρά μάγισσα που για να μην ξεμείνει ποτέ της έκανε παραπάνω και τα έβαλε ψυγείο για να μην μπαγιατέψουν!!!
Χριστιάννα: Α, κατάλαβα, όπως κάνεις εσύ με τις τυπόπιτες που τις βάζεις στην κατάψυξη!
Μαμα: Ακριβώς!!!!!


Σας φιλώ γλυκά!
Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο Παιχνίδια με τόνους... ή ....Τόνοι, τόνοι!!! Μα πού πήγαν οι τόνοι!!!!! από τον δημιουργό Νερούτσου Βανέσσα διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου